Am sperat până în ultima secundă că școlile nu se vor închide anul trecut. Pe 11 martie, când s-a luat această decizie, au apărut declarațiile dnei ministru Anisie, care îndemnau cadrele didactice să păstreze legătura cu elevii lor. Îmi amintesc că m-a deranjat formularea să păstreze legătura. Nu mi s-a părut deloc adecvată, la fel cum nu am fost de acord cu ideea de a le da indicații pe WApp sau e-mail părinților, ce anume să lucreze ei cu elevii mei. Meseria mea presupune, prin definiție, interactivitate. Învățarea, la vârste fragede, înseamnă interacțiune. Iar copiii aveau nevoie să își continue învățarea în mod conștient și consecvent.
Ca majoritatea colegilor mei, nici eu nu mai predasem în online. Singura platformă de videoconferințe cu care eram familiarizată - relativ, cu ani în urmă - era Skype. Așa că, pe 12 martie, am propus părinților să instaleze Skype pe telefoane/tablete/calculatoare și să încercăm o videoconferință cu toții seara, la ora 19.
A ieșit un DEZASTRU! Nici n-o pot caracteriza altfel. Copiii și părinții lor vorbeau unii peste alții și, mai tot timpul, toată lumea ținea să întrebe dacă se aude sau se vede. Pe toată lumea. Am încercat să îi ajut pe cei care nu se descurcau și am încercat să vorbim pe rând. Fără succes. La un moment dat, am auzit vocea unei mămici exasperate care decreta că este un haos ce facem noi pe Skype. Mai-mai că îmi venea să îmi plâng singură de milă și mă întrebam și eu, retoric, de ce m-am băgat să fac așa ceva...
Dar următoarele întâlniri online au fost din ce în ce mai bune. Copiii au înțeles să nu vorbească unii peste alții, să își închidă microfoanele și să și le deschidă numai pentru a răspunde la ore și, bineînțeles, cel mai important lucru, au înțeles să își mențină camerele video pornite pe toată durata cursurilor. În loc de tablă, foloseam chat-ul pentru a scrie ceea ce am fi scris la clasă. Tot atunci am creeat propria clasă pe Google Classroom și i-am ajutat pe cei care nu se descurcau să se înscrie, să se logheze și să trimită temele, cu ajutorul unor tututoriale video filmate cu telefonul.
Curând, din ce în ce mai multe teme au început să fie lucrate direct în Word. E drept, și eu le trimiteam fișele de lucru în Word, lăsând spații speciale ca ei să scrie. Copiii au început să tasteze din ce în ce mai repede și, specific generației lor, au învățat foarte repede cum să manevreze Skype-ul și, un pic mai târziu, Zoom-ul. Chiar mai bine decât mine, de fapt.
Când am decis să trecem, cu toții, pe Zoom (cred că prin luna aprilie, cândva), toți piticoții au fost extrem de încântați. La Din nou, am avut sprijinul părinților care le-au instalat Zoom-ul și le-au făcut conturi gratuite. Dar motivul principal de bucurie a fost că, pentru prima dată, se puteau vedea toți, în același timp. Ceea ce nu se întâmpla nici la școala reală. Bucuria unuia devenea bucuria tuturor.
Au urmat screenshare-uril diferitelor aplicații interactive, precum și exercițiile de lucru în echipă în online, pe Breakout Rooms-urile de pe Zoom. Le-am dat și teste la finalul fiecărei unități de învățare, folosind Google Forms, deși nu mi se par suficient de sigure. Așa că, deși nu am pierdut mai mult de 2 zile de școală din clasa a III-a, am început clasa a IV-a cu două săptămâni de recapitulare riguroasă, pentru a verifica, în realitate, cu și cât au asimilat.
Școala online, pentru clasa noastră, nu a fost deloc o perioadă întunecată. Copiii și-au dezvoltat multe competențe în IT, mult mai repede decât ar fi făcut-o în condiții normale. Și-au însușit și o anumită conduită în online și au dat dovadă de multă seriozitate și responsabilitate - așa cum știm cu toții, e greu și pentru un adult să se concentreze la ședințe online, la care nu trebuie să facă nimic în mod deosebit, darămite pentru un copil de 9 - 10 ani care mai trebuie să și dobândească anumite competențe!
Online School - The Interactive Version
I was hoping until the last second that the schools wouldn't close last year. On March 11th, when this decision was made, Minister Monica Anisie urged teachers to keep in touch with their students. I remember being bothered by the wording to keep in touch. It didn't seem appropriate at all, just as I didn't agree with the idea of giving directions on WApp or email to parents, telling them what to do with my students. My job involves, by definition, interactivity. Learning at an early age is all about interaction. And the children needed to continue their learning consciously and consistently.
Like most of my colleagues, I had never taught online before. The only video conferencing platform I was familiar with - relatively speaking, years ago - was Skype. So on March 12th, I proposed to the parents to install Skype on their phones/tablets/computers and try a video conference together in the evening, at 7pm.
It turned out to be a DISASTER! I can't describe it any other way. Children and their parents were talking over each other, and all the time everyone wanted to ask if they could be heard or seen. Everybody. I tried to help those who weren't coping and we tried to take turns talking. Without success. At one point, I heard the voice of an exasperated mother decreeing that what we do on Skype is a mess. I felt so sorry and I was asking myself, rhetorically, why I got into doing such a thing...
But the next few online meetings got better and better. The kids understood not to talk over each other, to turn off their microphones and only open them to respond in class, and of course, most importantly, they understood to keep their video cameras on throughout the lessons. Instead of the whiteboard, we used chat to write what we would have written in class. It was also then that I created my own class on Google Classroom and helped those who couldn't manage to register, log in and submit assignments with the help of video tutorials filmed with my phone.
Soon, more and more homework began to be worked on directly in Word. That's right, I was also sending them the worksheets in Word, leaving special spaces for them to write. Kids started typing faster and faster and, typical of their generation, they learned very quickly how to handle Skype and, a little later, Zoom. Even better than me, actually.
When we all decided to switch to Zoom (I think around April, sometime), all the littles ones were extremely excited. Again, we had the support of parents who installed Zoom for them and made them free accounts. But the main reason for joy was that, for the first time, they could all see each other at the same time. The joy of one became the joy of all.
Screenshares of various interactive applications followed, as well as online teamwork exercises in Breakout Rooms on Zoom. I also gave them tests at the end of each learning unit, using Google Forms, although I don't think they are secure enough. So even though I haven't missed more than 2 days of school since 3rd grade, I started 4th grade with two weeks of rigorous review to really check how much they've absorbed.
Online school, for our class, was not a dark time at all. Children developed many IT skills, much faster than they would have done under normal circumstances. They also learned a certain online behavior and showed a lot of seriousness and responsibility - as we all know, it's hard even for an adult to concentrate in online sessions where they don't have to do anything in particular, let alone for a 9-10-year-old child who still needs to acquire certain skills!
Comentarios